1
|
NAMA
GURU
|
S.SAMPRIZAL BIN SELAMAT
|
|
2
|
JUDUL
|
Mendorong
Pelajar Corot Dengan Teknik Nabi Muhammad
|
|
3
|
TARIKH
PEMBENTANGAN
|
20
MAC 2013
|
4.
BIDANG : Inovasi dan kreativiti dalam pengajaran
|
6
|
TEMPAT
PEMBENTANGAN
|
MAKMAL
BESTARI
|
6.
MASA :
|
7
|
SINOPSIS
:
-
Buku ini merupakan buku e-book, tetapi
berformat buku bercetak. Pembaca mempunyai dua pilihan sama ada memuat turun
melalui laman web dengan kaedah tertentu bagi mendapatkan format e-book atau
memiliki buku berformat buku bercetak dengan harga RM25.00. buku ini tidak
dijual di took-toko buku, melainkan hanya boleh ditempah terus kepada
penerbit Buku Pandai Publication melalui laman web http://downloadilmu.com/pod-mendorong-pelajar-corot-teknik-nabi/
-
Buku ini ditulis oleh beberapa penulis tersohor
tanah air, iaitu Ainon Mohd,
Khairulaniza Khairuddin, Siti Khadijah Abd Ghaffar dan Nurhidayah Jaafar
dengan ketebalan 130 halaman.
-
Buku ini ditulis berdasarkan kajian oleh tim
pengkaji hadis psikologi. Dengan berpaksikan hadis dan amalan nabi Muhammad
ketika berdakwah (amalan psikologi / pendekatan memuji ) guru disarankan
mendidik murid yang tergolong dalam kumpulan corot melalui pendekatan yang
lebih bersifat insani puji, motivasi, ganjaran dan sebagainya.
-
Petikan BAB 6: Memberi
Markah Dorongan, Bukan Markah Akademik
Hadith rujukan: 'Markah untuk Salam' Imran bin Husain melaporkan pada suatu masa ada seorang lelaki datang mendekati Nabi Muhammad. Lelaki itu berkata, “Assalamualaikum.” Nabi Muhammad berkata, “Dia mendapat 10 pahala.” Kemudian datang pula seorang lain yang berkata, “Assalamualaikum wa rahmatullah.” Nabi Muhammad berkata, “Dia mendapat 20 pahala.” Kemudian datang lagi seorang lain yang berkata, “Assalamualaikum wa rahmatullah wa barakatuh.” Nabi Muhammad berkata, “Dia mendapat 30 pahala.” -- Hadith No. 2689 dalam kitab Shahih Sunan Tarmizi |
||
8
|
NILAI
PENGETAHUAN / PENGAJARAN
Buku
ini membuka satu dimensi baharu kepada guru khususnya guru yang mengajar
kelas corot seperti kelas pemulihan, LINUS atau kelas-kelas belakang. Kita
biasa mendengar rungutan guru berkaitan respon anak murid kelas seperti ini
yang sememangnya tidak memberangsangkan. Apa kata kita mengubah gaya dan cara
yang dianjurkan nabi Muhammad dalam menangani
umat yang dilabelkan ‘corot’. Buku ini memberikan satu pendekatan yang
sangat mudah dan mesra pelajar.
|
||
9
|
APLIKASI
ILMU DALAM ORGANISASI / P&P
-
Buku ini patut dimiliki oleh semua guru yang
mahukan pendekatan yang lebih mesra pelajar dan berkesan
-
Kaedah dan pendekatan nabi Muhammad merupakan
satu inovasi dan kreativiti yang telah lama diguna pakai oleh baginda.
|
Disediakan
oleh Disahkan
oleh
No comments:
Post a Comment