Tuesday, 9 February 2016

RISENSI BUKU : Mendorong Pelajar Corot dengan Teknik Nabi Muhammad



1
NAMA GURU
S.SAMPRIZAL BIN SELAMAT
2
JUDUL
Mendorong Pelajar Corot Dengan Teknik Nabi Muhammad
3
TARIKH PEMBENTANGAN
20 MAC 2013
4. BIDANG : Inovasi dan kreativiti dalam pengajaran
6
TEMPAT PEMBENTANGAN
MAKMAL BESTARI
6. MASA :
7
SINOPSIS :
-          Buku ini merupakan buku e-book, tetapi berformat buku bercetak. Pembaca mempunyai dua pilihan sama ada memuat turun melalui laman web dengan kaedah tertentu bagi mendapatkan format e-book atau memiliki buku berformat buku bercetak dengan harga RM25.00. buku ini tidak dijual di took-toko buku, melainkan hanya boleh ditempah terus kepada penerbit Buku Pandai Publication melalui laman web http://downloadilmu.com/pod-mendorong-pelajar-corot-teknik-nabi/
-          Buku ini ditulis oleh beberapa penulis tersohor tanah air, iaitu  Ainon Mohd, Khairulaniza Khairuddin, Siti Khadijah Abd Ghaffar dan Nurhidayah Jaafar dengan ketebalan 130 halaman.
-          Buku ini ditulis berdasarkan kajian oleh tim pengkaji hadis psikologi. Dengan berpaksikan hadis dan amalan nabi Muhammad ketika berdakwah (amalan psikologi / pendekatan memuji ) guru disarankan mendidik murid yang tergolong dalam kumpulan corot melalui pendekatan yang lebih bersifat insani puji, motivasi, ganjaran dan sebagainya.
-          Petikan BAB 6: Memberi Markah Dorongan, Bukan Markah Akademik

Hadith rujukan: 'Markah untuk Salam'
Imran bin Husain melaporkan pada suatu masa ada seorang lelaki datang mendekati Nabi Muhammad. Lelaki itu berkata, “Assalamualaikum.” Nabi Muhammad berkata, “Dia mendapat 10 pahala.” Kemudian datang pula seorang lain yang berkata, “Assalamualaikum wa rahmatullah.” Nabi Muhammad berkata, “Dia mendapat 20 pahala.” Kemudian datang lagi seorang lain yang berkata, “Assalamualaikum wa rahmatullah wa barakatuh.” Nabi Muhammad berkata, “Dia mendapat 30 pahala.” -- Hadith No. 2689 dalam kitab Shahih Sunan Tarmizi

8
NILAI PENGETAHUAN / PENGAJARAN
Buku ini membuka satu dimensi baharu kepada guru khususnya guru yang mengajar kelas corot seperti kelas pemulihan, LINUS atau kelas-kelas belakang. Kita biasa mendengar rungutan guru berkaitan respon anak murid kelas seperti ini yang sememangnya tidak memberangsangkan. Apa kata kita mengubah gaya dan cara yang dianjurkan nabi Muhammad dalam menangani  umat yang dilabelkan ‘corot’. Buku ini memberikan satu pendekatan yang sangat mudah dan mesra pelajar.

9
APLIKASI ILMU DALAM ORGANISASI / P&P
-          Buku ini patut dimiliki oleh semua guru yang mahukan pendekatan yang lebih mesra pelajar dan berkesan
-          Kaedah dan pendekatan nabi Muhammad merupakan satu inovasi dan kreativiti yang telah lama diguna pakai oleh baginda.


Disediakan oleh                                                          Disahkan oleh

No comments:

Post a Comment

Sites Bacaan Digital Edisi 06

https://sites.google.com/d/18U2yr6i-vDGsW_SusToDWgpUJBWZkBae/edit