1. PENGENALAN
1.1 Manusia
sentiasa mengalami proses pertumbuhan dan perkembangan. Proses pertumbuhan dan
perkembangan ini berlaku dari semasa ke semasa bermula sejak dari dalam
kandungan lagi hinggalah ke akhir hayat. Namun begitu proses pertumbuhan dan perkembangan
mempunyai beberapa perbezaan yang ketara. Secara umumnya pertumbuhan bersifat
kuantitatif, boleh diukur kerana ia melibatkan pertumbuhan secara fizikal.
Manakala, perkembangan pula bersifat kualitatif, tidak boleh diukur, tetapi
boleh dinilai, ia lebih kepada perkembangan kognitif dan mental. Kamus Dewan (1992)
mendefinisikan pertumbuhan sebagai proses tumbuh, iaitu hidup, menjadi
bertambah besar atau sempurna.(1)
Perkembangan pula didefinisikan sebagai proses berkembang iaitu menjadi semakin
sempurna. .(2) Dalam konteks pertumbuhan dan perkembangan
manusia, pertumbuhan merupakan satu proses kesempurnaan manusia itu membesar
dari kandungan hinggalah mencapai kematangan atau aqil baliqh, pada ketika ini
sempurnalah pertumbuhannya dan ia akan terhenti. Perkembangan pula satu proses
kesempurnaan sifat kemanusiaan yang terkandung perasaan, kecerdasan,
kebijaksanaan, kemampuan berfikir, kebolehan mengatur tingkah laku dan
sebagainya, ianya akan terus berlaku dari semasa ke semasa hinggalah akhir hayat.
1.2 Pengukuran
pertumbuhan dan perkembangan boleh dilihat melalui pemeriksaan kesihatan bagi
ibu-ibu hamil, kanak-kanak selepas lahir dan kanak-kanak di sekolah rendah.
Ibu-ibu hamil diwajibkan menjalani pemeriksaan kandungan di Klinik Kesihatan Ibu
dan Kanak-Kanak (KKIK) untuk mempastikan kandungannya bertumbuh dan berkembang
mengikut tahap yang betul. Selepas kelahiran, bayi diwajibkan pula menjalani
pemeriksaan rutin di Klinik Kesihatan Ibu dan Kanak-Kanak (KKIK) untuk
dinilai tahap tumbesaran dan perkembangannya.
Perkembangan dan tumbesaran ini direkodkan secara bertulis dalam Rekod
Kesihatan dan Perkembangan Kanak-Kanak yang dikeluarkan oleh Kementerian
Kesihatan Malaysia. Apabila kanak-kanak meningkat ke tahap persekolahan, ukuran
akan dijalankan melalui Kad 011 yang merekodkan tahap perkembangan secara
fizikal, iaitu melibatkan berat badan, ketinggian dan sebagainya.
2. KONSEP PERTUMBUHAN DAN PERKEMBANGAN
MENGIKUT AHLI PSIKOLOGI
2.1
Pertumbuhan
2.1.1 Terdapat
beberapa definisi yang diberikan oleh ahli psikologi berhubung dengan
pertumbuhan. Secara umumnya, mereka memberikan definisi yang hampir sama iaitu
pertumbuhan itu bersifat kuantitatif, perubahan fizikal menunjukkan kematangan
seseorang dan boleh diukur. Pertumbuhan ini akan terhenti apabila seseorang itu
mencapai kematangan apabila aqil baligh.
2.1.2 Karl
E. Garisson dalam Ee Ah Meng (1993) mendefinisikan pertumbuhan sebagai proses
perkembangan individu dalam bentuk saiz badan, iaitu perubahan-perubahan otot,
tulang, kulit, rambut dan kelenjar. Manakala Atan Long pula memberi takrif
perubahan yang dapat diukur dari satu peringkat ke satu peringkat yang lain
dari semasa ke semasa. Proses perubahan tersebut dapat diukur secara kuantiti
ke atas seseuatu organisma. Bagi D.S Wright dan Ann Taylor dalam Ee Ah Meng
(1993) pula, mereka menyifatkan pertumbuhanitu sebagai pertambahan-pertambahan
dalam pelbagai sifat luaran seseorang seperti ketinggian, berat badan dan saiz.
2.2
Perkembangan
2.2.1 Berbanding
dengan pertumbuhan, perkembangan mempunyai takrifan yang berbeza. Jika
pertumbuhan bersifat fizikal, perkembangan pula bersifat abstrak iaitu
melibatkan pengukuran kualiti. Walaupun perkembangan tidak boleh diukur namun
ianya boleh dinilai melalui pemerhatian dan perbandingan dengan peringkat yang
lebih awal.
2.2.2 Crow
and Crow dalam Ee Ah Meng (1993) mentakrifkan perkembangan sebagai perubahan
bersifat kualitatif serta cenderung ke arah yang lebih baik dari segi
pemikiran, rohani, moral dan sosial. Sebagai cohtoh, seseorang kanak-kanak
boleh membina ayat setelah belajar membatangkan perkataan. Kebolehan membina
ayat adalah satu proses perkembangan.
2.2.3 Bagi
karl E. Garrison, perkembangan adalah hasil daripada tindakan yang saling
berkait rapat di antara perkembangan jasmani dan pembelajaran. Semua perkembangan
mengikut aturan semula jadi menuju ke arah tertentu dan yang dijangkakan.
Maksudnya di sini ialah seseorang kanak-kanak mestilah boleh berjalan setelah
belajar bertatih dan kanak-kanak itu mampu menyeimbangkan kekuatan otot kakinya
supaya dia boleh berjalan sambil berdiri. Kebolehan berjalan, berdiri dan
menyeimbangkan otot merupakan perkembangan dan perkembangan ini telah dijangka
akan berlaku.
2.2.4 D.S
Wright dan Ann Taylor dalam Ee Ah Meng (1993) pula mendefinisikan perkembangan
sebagai perubahan yang berlaku dalam warisan hayat dan organisasi kepada
struktur organisma dalam keadaan yang saling berkait serta berhubung dengan
pertambahan umur. Manakala Atan Long pula menyatakan perkembangan itu satu
perubahan kualitatif yang tidak dapat diukur kuantitinya tetapi jelas dilihat
perubahan telah berlaku kerana bersifat baharu dan berlainan daripada peringkat
yang lebih awal.
3. FAKTOR YANG MEMPENGARUHI
PERTUMBUHAN DAN PERKEMBANGAN
3.1 Setelah
dilihat definisi dan pengertian bagi kedua-dua proses pertumbuhan dan
perkembangan ini, jelaslah bahawa kedua-duanya saling berkait rapat antara satu
sama lain. Pertumbuhan akan menyebabkan berlakunya perkembangan, begitulah juga
sebaliknya, perkembangan akan berlaku disebabkan adanya pertumbuhan. Jika salah
satu daripada kedua-dua aspek ini tidak berlaku atau berlaku secara tidak
seiringan, maka individu tersebut berada di luar daripada tahap normal.
3.2 Apakah
faktor-faktor yang mempengaruhi pertumbuhan dan perkembangan seseorang
individu? Bagaimana pula faktor tersebut boleh mempengaruhi kedua-dua proses
ini? Secara umumnya terdapat dua faktor utama yang sangat mempengaruhi proses
pertumbuhan dn perkembangan individu. Faktor-faktor tersebut adalah pengaruh
baka dan persekitaran.
3.3
Pengaruh Baka
3.3.1 Umum
menyedari bahawa baka atau keturunan memberikan pengaruh yang besar dalam
proses pertumbuhan dan perkembangan individu. Antara pengaruh yang sangat
ketara ialah sifat fizikal seseorang seperti saiz badan, warna mata, warna
rambut, warna kulit, jenis darah dan penyakit. Apakah baka? Baka ialah
ciri-diri pewarisan yang diperturunkan oleh ibu dan bapa malah nenek moyang
kepada anak yang dilahirkan.
3.3.2 Baka
diperturunkan kepada anak-nak melalui gen. Semasa proses persenyawaan antara
benih ibu dan bapa, 23 kromoson daripada sperma bapa akan bergabung dengan 23
kromosom daripada ovum ibu. Gabungan ini akan menghasilkan 46 kromosom atau 23
pasang kromosom. Kromosom ini mengandungi gen-gen yang mewarisi kebakaan bapa
dan ibu kepada anak yang akan dilahirkan. Dari sinilah baka mempengaruhi
cirri-ciri pertumbuhan dan perkembangan seseorang individu.
3.3.3 Ciri-ciri
fizikal yang sangat jelas menampakkan pengaruh baka boleh dilihat pada warna
kulit. Secara umumnya kanak-kanak
berketurunan Melayu mempunyai kulit sawo matang, keturunan Cina pula berkulit
cerah dan India berkulit gelap. Begitu juga dengan bentuk rambut. Masyarakat
orang Asli akan mewarisi rambut kerinting. Warna mata masyarakat Eropah
biasanya hijau atau biru. Manakala mata
orang Asia berwarna coklat. Apa yang sangat menarik ialah apabila berlaku
perkahwinan campur. Kita biasa melihat ada dalam kalangan anggota masyarakat
yang berkahwin campur. Contohnya antara keturunan Cina dan India. Disebabkan
percampuran kromosom ibu dan bapa, anak yang dilahirkan berkulit sawo matang,
bermata sepet dan mempunyai wajah iras-iras Cina dan India.
3.3.4 Pengaruh
yang paling ketara dalam pewarisan baka ialah penyakit. Banyak penyakit yang
berlaku disebabkan oleh pengaruh baka. Antara penyakit yang disebabkan oleh
baka berdasarkan Kementerian Kesihatan Malaysia ialah penyakit Pompe, penyakit
Kencing Sirap Maple (Maple syrup urine disease - MSUD) dan penyakit
Gaucher atau Galactosemia merupakan sejenis penyakit
genetik dalam kelompok Kecacatan Metabolik
Semulajadi Inborn Errors Metabolism (IEM), penyakit
Tay-Sachs adalah sejenis penyakit genetik yang berlaku apabila kuantiti banyak
gangliosida , sejenis terbitan asid lemak, penyakit
Sistik Fibrosis (bahasa Inggeris cystic fibrosis), Ekzema ialah sejenis penyakit kulit yang menyebabkan radang, gatal dan kering, penyakit
kusta atau juga dikenali sebagai penyakit Hansen,
sindrom dawn dan Skizofrenia adalah penyakit
mental yang teruk dengan ciri-ciri kecacatan Porphyria bukannya satu penyakit yang berjangkit tetapi merupakan penyakit genetik yang
boleh diwarisi.(3)
Terdapat banyak lagi penyakit-penyakit yang memang telah diketahui disebabkan
oleh pengaruh genetik.
3.3.5 Selain daripada ciri fizikal dan penyakit, sahsiah
juga boleh menerima kesan daripada baka. Contohnya sifat introvert atau
ekstrovert yang ada pada pembawa gen iaitu ibu atau bapa akan diwarisi oleh
anak-anaknya. Begitu juga dengan kecerdasan seseorang. Ketika lahir, bayi tidak
sahaja mewarisi bentuk fizikal induknya, bahkan turut mewarisi
kelenjar-kelenjar rasa, otak dan struktur lain yang penting dalam pembentukan
kederdasan seseorang.
3.3.6
Jelaslah
di sini bahawa baka turut memberi kesan kepada faktor pertumbuhan dan
perkembangan seseorang individu. Namun
baka hanya dominan dalam mempengaruhi pertumbuhan. Faktor yang kedua yang
sangat kuat mempengaruhi pertumbuhan dan perkembangan individu ialah faktor
persekitaran atau ‘nuture’.
Rajah menunjukkan proses persenyawaan benih lelaki dan
perempuan
yang menunjukkan bagaimana genetik (baka) mempengaruhi
pertumbuhan .(4)
3.4 Pengaruh Persekitaran
3.4.1 Selain
daripada baka, terdapat satu lagi pengaruh yang sangat dominan dalam
mempengaruhi pertumbuhan dan perkembangan individu. pengaruh tersebut ialah
pengaruh persekitaran atau ‘nuture’. Memang tidak dinafikan bahawa baka memberi
pengaruh, tetapi baka hanya mempengaruhi pertumbuhan, tidak perkembangan.
Sedangkan persekitaran mempengaruhi kedua-duanya sekali.
3.4.2 Dalam
Kamus Dewan (2009) terdapat beberapa takrifan diberikan dalam memberi makna
kepada persekitaran antaranya ialah (i) kawasan di sekeliling sesuatu tempat, (ii)
kawasan sekitar; (iii) konteks tempat sesuatu (masyarakat, organisma, fahaman,
dsb) berkembang; (iv) (Bio) teori tentang evolusi organisma (dipelopori oleh
Darwin) yang menyatakan bahawa individu sesuatu spesies yang dapat menyesuaikan
diri dengan persekitarannya akan dapat
hidup dalam persekitarannya itu dan cenderung membiak dengan banyak; .(5)
3.4.3 Menurut
Amram Schienfeld dalam Ee Ah Meng (1993), persekitaran merujuk kepada luaran
seseorang individu dan faktor bakanya bermula dari peringkat persenyawaan.
Norman L. Munn pula mendefinisikan peresekitaran sebagai segala benda yang
terdapat di sekeliling unit-unit kebakaan. Manakala W. Edgar Vinacke mengatakan
persekitaran itu ialah kuasa ekstrinsik yang kompleks yang boleh mempengaruhi
tingkah laku seseorang individu.
3.4.4 Berdasarkan
takrifan di atas, persekitaran merujuk kepada suasana di sekeliling individu
yang meliputi kawasan tempat tinggal, sosioekonomi, sosiobudaya, pergaulan,
pendidikan, pemakanan, alam sekitar, rakan sebaya, media massa dan sebagainya.
Suasana ini dialami setiap hari dari semasa ke semasa. Justeru sudah pastilah
persekitaran memberi pengaruh yang sangat besar kepada pertumbuhan dan perkembangan
individu.
3.4.5 Teori Ekologi Urie
Bronfenbrenner
3.4.5.1 Antara pengkaji
yang memberikan fokus kepada pengaruh persekitaran ialah Urie Bronfenbrenner
(1917). Beliau mengemukakan teori ekologi yang membuat perkaitan antara
pengaruh persekitaran terhadap perkembangan dan tumbesaran individu. terdapat
lima peringkat yang mempengaruhi ekologi iaitu (i) sistem mikro (ii) sistem
messo (iii) sistem ekso (iv) sistem makro dan (v) sistem krono.
3.4.5.2 (i) Sistem makro
merupakan satu sistem di mana seseorang individu itu banyak menghabiskan
masanya. Dalam sistem ini seseorang individu itu berinteraksi secara langsung
dengan ahli keluarga seperti ibu bapa, adik beradik, rakan sekolah, rakan
kejiranan, rakan sebaya serta masyarakat sekitar tempat tinggalnya. (ii) Sistem
messo pula merujuk kepada bagaimana individu itu berinteraksi dan
menghubungkaitkan pengalaman bersama kominuiti dalam sistem makro. Disebabkan
seseorang individu itu bukanlah hanya bersifat sebagai penerima pasif, maka
berlaku interaksi pelbagai hala yang akan mempengaruhi perkembangan individu
itu sendiri.
3.4.5.3 (iii) Sistem ekso
pula merujuk kepada pengalaman yang diterima secara langsung oleh seseorang
individu walaupun ianya tidak termasuk dalam system itu. Contohnya peraturan
yang ditetapkan oleh Pihak Kerajaan Tempatan dalam penggunaan kemudahan awam
secara tidak langsung akan mempengaruhi perkembangan individu tersebut. (iv)
Sistem makro pula melibatkan sosio budaya yang lebih luas di mana seseorang
individu itu berada dalam lingkungan budaya, nilai, peraturan dan adat resam
yang diamalkan. Contohnya negara barat yang sangat terbuka terhadap pergaulan
antara lelaki dan perempuan menyebabkan individu itu tiada rasa segan dalam
pergaulan berlainan jantina berbanding Malaysia yang tidak menerima hubungan
bebas seperti ini. (v) Sistem Krono iaitu merujuk kepada sejarah atau
pengalaman perkembangan seseorang individu itu memberi kesan kepada
perkembangan emosinya.
3.4.5.4 Jelasnya,
berdasarkan teori ekologi yang dikemukakan oleh Bronfenbrenner menunjukkan
bahawa persekitaran hidup yang dialami oleh seseorang individu sangat-sangat
memberi kesan kepada pertumbuhan dan perkembangannya. Berikut adalah gambarajah
yang menunjukkan teori perkembangan ekologi oleh Bronfenbrenner .(6)
3.4.6 Pengaruh Pemakanan
3.4.6.1 Pemakanan merupakan antara pengaruh persekiratan yang
memberi kesan besar terhadap pertumbuhan dan perkembangan individu. Pemakanan
di sini merujuk kepada pemakanan yang diambil oleh bakal ibu, ibu hamil, bayi
dan peringkat seterusnya. Dalam pengambilan makanan, ibu yang hamil harus
mematuhi piramid pemakanan yang mengandungi gizi yang seimbang. Ini sangat
penting dalam memastikan pembesaran dan pertumbuhan janin dan ibu tersebut
mengikut jadual yang betul.
3.4.6.2 Elizabeth Fenwich dalam bukunya The Comlplete Book Of
Mother & Baby Care, menyenaraikan beberapa keperluan zat makanan yang mesti
diambil oleh ibu hamil dalam memastikan bayi dalam kandungan membesar dengan
sempurna. Antara keperluan yang mesti dipatuhi ialah kalsium seperti roti
putih, keju dan susu tanpa lemak. Kalsium sangat penting bukan sahaja kepada
ibu, malah penting dalam pembentukan tulang dan gigi bayi semasa minggu kelapan
kehamilan. Pengambilan vitamin C seperti sayur-sayuran hijau, buah-buahan,
tomato dan ubi kentang pula penting dalam membantu membina plasenta yang kuat
di samping mencegah penyakit.
3.4.6.3 Pengambilan makanan yang mengandungi asid folik seperti
brokoli, bayam, kacang hazel dan kacang tanah penting untuk membina
perkembangan sistem saraf utama bayi. Manakala ferum yang terdapat dalam ikan
tuna, daging merah tanpa lemak dan apricot kering membantu membina bekalan
ferum dalam memastikan peredaran oksigen berlaku dengan baik. Di samping itu,
ibu-ibu hamil ditegah mengambil makanan atau minuman yang mengandungi kafien,
gula, alkohol, rokok dan dadah kerana terbukti bahan-bahan ini boleh
menyebabkan kecacatan atau mengganggu pertumbuhan dan perkembangan bayi dalam
kandungan.
3.4.7 Cara Didikan
dan Asuhan
3.4.7.1 Cara seseorang individu itu dididik dan disauh juga
merupakan elemen penting yang mempengruhi pertumbuhan dan perkembangannya.
Didikan awal yang diterima oleh seseorang kanak-kanak akan mempengaruhi tingah
laku dan perkembangannya. Imam Al Ghazali, seorang tokoh pemikir dan sarjana
Islam yang terkenal sangat menitik beratkan pendidikan awal kanak-kanak. Beliau
nenegaskan kanak-kanak perlu dididik sejak dilahirkan dengan nilai-nilai dan
akhlak yang mulia. Melah beliau meletakkan syarat penjaga yang menjaga bayi
hendaklah mempunyai akhlak mulia. Antara anjuran yang dikemukakan oleh Imam Al
Ghazali dalam proses pendidikan kanak-kanak ialah menjauhi daripada rakan-rakan
yang jahat untuk mengelakkan daripada terpengaruh, bersukan bagi menguatkan otot,
tubuh badan dan menambah kecerdasan serta menyediakan peluang berehat selepas
belajar.
3.4.7.2 Dr. Wayne Dennis dalam Dr Hassan Ali(1997), telah
membuat satu kajian tentang pertumbuhan dan perkembangan sekumpulan kanak-kanak
yang dipelihara di tiga buah rumah anak yatim. Dalam kajiannya, sekumpulan
kanak-kanak di bawah dua bulan dipelihara selama tiga tahun tanpa diangkat,
kecuali semasa diberi makanan tidak boleh duduk dengan betul, malah tiada
seorang pun yang boleh berjalan berbanding dengan kanak-kanak di rumah kedua.
Sebagai pengukuhan, kanak-kanak dari rumah pertama tersebut dipindahkan ke
rumah ketiga. Di sana mereka diberi rangsangan oleh pengasuh dan alat-alat
permainan. Didapati kanak-kanak yang mundur dalam rumah pertama telah
berkembang dengan pesatnya.
4. KESIMPULAN
4.1 Berdasarkan
fakta yang dinyatakan di atas, jelaslah bahawa pertumbuhan dan perkembangan
individu dipengaruhi oleh baka dan persekitaran. Namun begitu faktor
persekitaran lebih banyak memberi pengaruh kepada pertumbuhan dan perkembangan
berbanding baka. Seseorang kanak-kanak yang diberi perhatian serta membesar
dalam persekitaran yang penuh dengan rangsangan akan membesar dan berkembang ke
arah yang sempurna. Memang benar faktor baka memberikan kesan dalam menentukan
pertumbuhan, namun keadaan sekeliling tempat seseorang itu membesar menjadi faktor
penentu kepada perkembangannya.
4.2 Buktinya,
banyak sekolah dan pusat pendidikan diwujudkan untuk membantu menggalakkan
pertumbuhan dan perkembangan kanak-kanak yang menghadapi masalah perkembangan seperti
sekolah pendidikan khas. Tujuannya supaya mereka boleh berkembang dengan baik
dan dapat berkongsi hidup dengan masyarakat yang lain. Malah kewujudan banyak
konsultansi yang menawarkan perkhidmatan membina perkembangan individu sama ada
murid mahupun golongan dewasa ditubuhkan. Konsultasi yang tumbuh macam cendawan
selepas hujan ini mendapat sambutan yang sangat menggalakkan kerana telah
berjaya membuktikan keberkesanannya membangunkan perkembangan individu.
4.3 Antara
konsultansi yang mahsyur di Malaysia ialah Excell Trainning oleh Datuk Dr Mohd Fadzillah Kamsah, Akademi
Keluarga Bahagai Malasia (AKRAB) oleh Dato’ Dr Hassan Ali, Motivasi Alihan
Pelajar (MAP) Trainning oleh Dr Tengku Ismadi Tengku Muhammad, 3EM oleh Dr H.M
Tuah Iskandar, Amalan Bijak Belajar oleh Dr Shukri Abdullah dan banyak lagi
yang keberkesanannya tidak dapat dipertikaikan lagi.
NOTA KAKI
(1) Kamus Dewan Edisi
Baru Cetakan Ketiga m/s 1401
(2) Kamus Dewan Edisi Baru Cetakan Ketiga m/s 577
(4) http://myschoolnet.ppk.kpm.my/sp_hsp/pra/hk_pra_sek_keb2.pdf
(5)
laman web rasmi Dewan Bahasa Dan Pustaka
http://prpm.dbp.gov.my/carian.aspx?cari=persekitaran&
ID =Kamus%20dan%20Istilah )
(6) http://lms.oum.edu.my/main/default-frame.php/200903111503245.%Topic%203(1).pdf
5. BIBLIOGRAFI
Ee
Ah Meng (1993). Psikologi Perkembangan:
Aplikasi Dalam Bilik Darjah.
(Edisi kedua).Kuala Lumpur, Fajar Bakti
Fenwick,
E., (2000). Buku Panduan Lengkap Penjagaan Ibu & Anak.
(Edisi Terjemahan),
Kuala Lumpur, Penerbitan Pelangi Sdn Bhd
Hassan
Mohd Ali, Dr., (1996). Mendidik Anak
Pintar Cerdas. Kuala Lumpur,
Utusan Publication & Akademi Keluarga Bahagia
Malaysia
Kamus
Dewan, Edisi Baru (1992), Dewan Bahasa Dan Pustaka, Kuala terengganu
Kasmini Kassim, (1998) Penderaan Emosi Kanak-Kanak: Trauma Terselindung,
Penerbitan Universiti Kebangsaan
Malaysia, Bangi
Kementerian
Pelajaran Malaysia, (2004) Pendidikan
Kesihatan Dan Keluarga/Seksual :
Aspek Fizikal, Pusat Perkembangan Kurikulum KPM, Kuala Lumpur
Syukri
Abdullah, Dr., (2006), Panduan Membimbing Anak Belajar: Anakku Bijak
Belajar; Sentuhan Ibu Bapa, Al Ameen Serve Holdings,
Selangor
Tengku
Ismadi Ph.D, (2009). Teknik Memotivasikan
Anak Cara Positif. PTS Mellinnia
Sdn Bhd., Batu Caves, Selangor
http://lms.oum.edu.my/main/default-frame.php/200903111503245.%Topic%203(1).pdf,
http://myschoolnet.ppk.kpm.my/sp_hsp/pra/hk_pra_sek_keb2.pdf,
http://www.scrdn.com/521225-bab-2-perkembangan-manusia,
http://lms.oum.edu.my/main/default-frame.php/200903111503245.%Topic%203(1).pdf
laman web Kementerian Kesihatan malaysia - www.moh.gov.my/MohPortal,
TERIMA KASIH ATAS PERKONGSIAN
ReplyDeleteSekadar perkongsian
ReplyDeleteEntri yang sangat bermanfaat, keep it up
ReplyDeletevery nice,, thank you
ReplyDeleteBahan bacaan yang sangat bermanfaat.memandangkan manusia kini mengalami masalah gangguan emosi yang semakin meningkat tinggi, ada baiknya kita semua memanfaatkan ilmu yang diberi.
ReplyDeletebenar, emosi manusia tidak seiring dengan perkembangan fizikal dan material.
Delete