Tuesday 28 October 2014

Memupuk Budaya Membaca

Membaca jambatan dan anak kunci kepada ilmu pengetahuan. Semua pihak mengakui bahawa membaca merupakan kuasa tertinggi dalam membina insane berilmu pengetahuan. Masyarakat yang mengamalkan membaca sebagai budaya adalah masyarakat yang sangat maju. Ini telah dibuktikan oleh masyarakat Jepun dan Yahudi. Jepun; sebuah Negara yang telah musnah dalam peperang dunia bangun sebagai negara  Timur yang maju. Yahudi, satu masyarakat yang penuh tribulasi, menghadapai pelbagai tekanan sejak dahulu hingga kini, nampaknya telah menguasai dunia. Bukankah mereka bangsa yang menguasai pelbagai disiplin ilmu?

Justeru, bagaimana mahu memupuk budaya ilmu dan membaca dalam kalangan masyarakat kita. Untuk menjinakkan anak-anak terhadap buku yang merupakan medium utama penjanaan insan berilmu, maka beberapa langkah disarankan menjadi agenda utama. 
  1. Sediakan sebuah perpustakaan mini. Walau  hanya beberapa buah buku dan makalah, sediakan satu ruang khas untuk membaca.
  2. Menjadikan agenda membeli buku sebagai agenda wajib bulanan. Sediakan sejumlah peruntukan khas untuk membeli buku walaupun hanya RM1.00.
  3. Sediakan buku dalam kenderaan.
  4. Jadikan buku sebagai hadiah galakan kepada anak-anak. Setiap kali anak-anak menunjukkan prestasi atau pencapaian dalam sesuatu bidang, hadiahkanlah sebuah buku yang diminati.
  5. Pujilah anak-anak yang minat membaca dengan pujian lisan dan habuan material.
  6. Mulakan membaca dengan buku yang bergambar, berwarna-warni, bertulisan besar dan berinteraktif. Kini banyak buku yang menyediakan aktiviti seperti mewarna, kuiz dan sebagainya. (harganya agak mahal)
  7. Galakkan anak-anak mencatat (NILAM) sebagai bukti suka membaca.
  8. JANGAN KEDEKUT untuk membeli buku setiap kali anak-anak meminta untuk dibelikan buku kegemaran.
  9. Tunjukkan contoh kepada anak-anak. Anda perlu membac setiap kali ada kelapangan.

No comments:

Post a Comment

Sites Bacaan Digital Edisi 06

https://sites.google.com/d/18U2yr6i-vDGsW_SusToDWgpUJBWZkBae/edit