Tuesday 14 October 2014

Resensi Buku 1 : Teknologi Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran


BORANG SINOPSIS BUKU
NAMA SEKOLAH : SK TAMANBERSATU, 31300 SIMPANG PULAI                 
KOD SEKOLAH : ABA2056
1
NAMA GURU
S.SAMPRIZAL B SELAMAT
2
JUDUL
Teknologi Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran
3
TARIKH PEMBENTANGAN

4. BIDANG : Teknologi Pendidikan
6
TEMPAT PEMBENTANGAN
BILIK GERAKAN
6. MASA :
7
SINOPSIS :
-          Buku ini ditulis oleh para pensyarah dalam bidang teknologi pendidikan IPGM.
-          Para penulis terdiri daripada Norasiah Bt Abdullah, Nor Risah Jamaliah Bt Mat Lazim dan RosnahBt Zain.
-          Buku ini terdiri daripada 12 bab yang meliputi aspek teknologi pendidikan dan teknologi maklumat. Bab-bab yang disusun seperti berikut:
1.       Teknologi pendidikan. 2. Reka Bentuk Pengajaran. 3. Media Pengajaran. 4. Perancangan, Pemilihan, Penghasilan dan Penilaian Media Pengajaran. 5. Asas Grafik. 6. Bahan Audio. 7. Fotografi. 8. OHP dan Transperasi. 9. Penggunaan Bahan 2D dan 3D. 10. Penerbitan Video Pendidikan. 11. Pengintergrasian Teknologi Maklumat dalam Pengaran dan Pembelajaran. 12. Isu-isu Trenda Terkini dalam Teknologi Pendidikan.

8
NILAI PENGETAHUAN / PENGAJARAN
Buku ini menerangkan tentang ilmu pengajaran dan pembelajaran dalam bidang teknologi pendidikan. Teknologi pendidikan merupakan satu bidang yang sangat luas. Penggunaan teknologi pendidikan dalam proses P&P sangat membantu guru dalam mencapai objektif pengajaran dan sangat membantu murid dalam memahami sesi pembelajaran.

9
APLIKASI ILMU DALAM ORGANISASI / P&P
-          Buku ini patut dimiliki oleh semua guru yang mahu menjadikan peoses P&P mereka hidup dan dapat memberikan imput terbaik untuk anak didik. Sesipengajaran tentu akanmenjadi lebih menarik dan mampu menarik perhatian murid dengan adanya pelbagai unsur teknologi dalam proses P&P.
-          Dari penggunaan OHP, transperasi hinggalah kepada penggunaan dan aplikasi pengaran berbantukan komputer dimuatkan dalam buku ini.
-          Cara pemilihan bahan, kaedah penggunaan, cara pengajaran, penghasilan hinggalah kepada penilaian dinyatakan secara mudah dan sistematik.



Disediakan oleh                                                          Disahkan oleh

No comments:

Post a Comment

Sites Bacaan Digital Edisi 06

https://sites.google.com/d/18U2yr6i-vDGsW_SusToDWgpUJBWZkBae/edit