Tuesday, 21 October 2014

Morfologi dan Sintaksis dalam bahasa Melayu : Analisis Minda Pengarang Berita Harian (2010)

 Oleh S.Samprizal B Selamat

1.0              PENDAHULUAN

1.1       Dengan jumlah penutur yang seramai lebih 300 juta orang, bahasa Melayu menjadi bahasa yang kelima terbesar dituturkan di dunia. Sebagai bahasa yang mempunyai penutur yang sebegitu besar sudah tentulah bahasa Melayu perlu duduk sama rendah dan berdiri sama tinggi dengan bahasa lain dalam menjadikan bahasa ini sebagai bahasa ilmu dan bahasa antarabangsa. Hakikat bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu dan bahasa antarabangsa boleh dilihat dari dua sudut iaitu sudut sejarah dan perkembangan semasa.

1.2       Dari sudut sejarahnya, bahasa Melayu merupakan bahasa lingua franca yang telah menguasai dunia ketika Melaka menjadi pusat perniagaan pada kurun ke-15. Hari ini banyak universiti dunia telah menjalankan program pengajian bahasa Melayu, antaranya ialah Universiti Beijing, China yang mana Prof Dr Awang Sariyan merupakan penyandang Kursi Pengajian Melayu di sana.

1.3       Justeru, sebagai bahasa ilmu, bahasa Melayu perlu melalui proses pengilmuan agar bahasa ini berada seiring dengan bahasa lain seperti bahasa Inggeris. Antara disiplin keilmuan yang perlu difahami dalam menjadikan bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu ialah aspek morfologi dan sintaksis.
  
2.0              DEFINISI MORFOLOGI
 2.1       Berikut adalah beberapa definisi morfologi yang dikemukakan oleh tokoh-tokoh bahasa.
 2.2       Kamus Dewan Edisi Baru mendefinisikan morfologi sebagai, kajian berkenaan bentuk atau pembentukan kata-kata.
 2.3       Rahim Syam dan Raminah Sabran (1985) menyatakam bidang morfologi sebagai satu bidang dalam kajian bahasa yang mengkaji tentang perkataan dan cara-cara pembentukannya.
 2.4     Menurut Nik Safiah Karim (1996), beliau mendefinisikan morfologi ialah bidang  ilmu bahasa yang mengkaji tentang struktur, bentuk, dan penggolongan kata.
 2.5     Nik Safiah Karim, Farid M Onn, Hashim Hj Musa dan Abdul Hamid Mahmood melalui buku Tatabahasa Dewan (1994) mendefinisikan morfologi ialah bidang ilmu bahasa yang mengkaji struktur, bentuk dan penggolongan kata. Dengan struktur kata dimaksudkan susunan bentuk bunyi ujaran atau lambang (tulisan) yang menjadi unit bahasa yang bermakna. Bentuk kata pula ialah rupa unit tatabahasa (morfem), sama ada berbentuk tunggal atau hasil daripada proses pengimbuhan, pemajmukan dan penggandaan. Penggolongan kata ialah proses menjeniskan perkataan berdasarkan keserupaan bentuk dan/atau fungsi dengan anggota lain dalam golongan yang sama.
  
3.0              DEFINISI  SINTAKSIS
 3.1       Kamus Dewan mendefinisikan sintaksis sebagai satu pengetahuan tentang susunan kata dan ayat. Nik Safiah Karim, Farid M Onn, Hashim Hj Musa dan Abdul hamid Mahmood melalui buku Tatabahasa Dewan (1994) mendefinisikan … sintaksis dapat ditakrifkan sebagai bidang ilmu bahasa yang mengkaji bentuk, struktur dan binaan atau konstruksi ayat. Sintaksis juga merupakan bidang kajian tentang hokum atau rumus tatabahasa yang mendasari kaedah penggabungan dan penyusunan perkataan atau kelompok perkataan untuk membentuk ayat dalam sesuatu bahasa.

3.2     Raminah Hj Sabran dan Rahim Syam (1985) mendefinisikan sintaksis sebagai satu bidang mengkaji hubungan antara perkataan dengan perkataan dalam pembentukan ayat. Dalam erti kata yang lain sintaksis adalah kajian mengenai ayat. Di dalamnya termasuk juga kajian tentang frasa dan klausa. 

4.0              RUMUSAN

4.1     Kesimpulannya,  bidang morfologi ialah kajian tentang proses pembentukan kata yang akan melalui proses penyusunan morfem atau unit-unit tatabahasa yang menjadi unsur perkataan dari segi struktur, bentuk dan penggolongan kata sebagai prosesnya. Pengimbuhan merupakan antara elemen dalam proses pembentukan perkataan. Melalui proses-proses tersebut akan menghasilkan pembentukan perkataan yang bermakna sebagai hasil yang dicapai dalam proses yang dilalui tersebut. Selain daripada imbuhan, perkataan, bentuk perkataan dan golongan kata juga termasuk dalam bidang morfologi bahasa Melayu.

4.2     Dalam proses pengimbuhan terdapat 4 bentuk imbuhan iaitu awalan, akhiran, sisipan dan apitan. Golongan kata pula terbahagi kepada 4 iaitu kata nama, kata kerja, kata adjektif dan kata tugas. Setiap golongan kata ini pula terbahagi kepada beberapa bahagian tertentu mengikut golongan kat amasing-masing.

4.3     Sintaksis pula satu bidang  untuk mempelajari pembentukan, struktur dan pembinaan ayat. Melalui bidang sintaksis ini kita akan mengetahui bagaimana penyusunan perkataan dalam sesuatu ayat. Susunan ini hedaklah mengandungi subjek dan predikat serta jenis-jenis ayat yang akan menentukan pembentukan ayat tersesebut. Dengan  ini sesuatu ayat itu akan memberikan makna-makna tertentu.

4.4     Dengan ini jelas, bahawa morfologi dan sintaksis penting dalam memahami maksud pengucapan dan penulisan dalam sesebuah bahasa. 

5.0              ANALISIS MORFOLOGI BERDASARKAN MINDA PENGARANG BERITA HARIAN
 5.1       Analisis Morfologi berdasarkan Minda Pengarang Berita Harian bertajuk Perbuatan Tel Aviv Serang Kapal Kemanusiaan Patut Dilabel Pengganas Dunia, bertarikh  2 Jun 2010.

5.2       Petikan Perenggan 1 “TINDAKAN kejam Israel sekali lagi menerima kutukan keras masyarakat dunia apabila komandonya melakukan serangan ke atas kapal bantuan kemanusiaan - Mavi Marmara, yang mengorbankan 19 sukarelawan Misi Lifeline 4 Gaza (LL4G), di luar perairan Gaza awal pagi kelmarin.”

5.3       Petikan Perenggan 6 “Masyarakat dunia mengesyaki serangan itu sememangnya dirancang berasaskan kepada sikap negara itu yang tidak menghiraukan pandangan antarabangsa untuk mewujudkan keamanan di Asia Barat. Israel sedar, walaupun dunia mengutuk tindakan mereka, tetapi selagi ada kuasa besar yang membela mereka, ia sedikit pun tidak menjejaskan kedudukan mereka. Sekiranya Israel menganggap kapal yang mereka serang itu membawa senjata, ia adalah alasan yang sengaja direka-reka. Sepatutnya, Israel melihat kesediaan sukarelawan dari seluruh dunia memberi khidmat kepada penduduk Palestin atas sifat kemanusiaan.” 

Kata (petikan)
Golongan kata
Israel
kata nama khas tidak hidup
sekali
kata bilangan tak tentu
lagi
kata tunggal
menerima
imbuhan awalan kata kerja terima
kutukan
kata adjektif perasaan
keras
kata adjektif ukuran
apabila
kata hubung pancangan keterangan
komandonya
kata nama am hidup manusia
melakukan
imbukan apitan kata tunggal laku
serangan
imbulan akhiran kata kerja serang
ke atas
kata sendi nama arah
kapal
kata nama am tidak hidup bukan institusi konkrit
Mavi Marmara
kata nama khas tidak hidup
mengorbankan
imbuhan apitan kata kerja korban
19
kata bilangan
sukarelawan
imbuhan akhiran kata majmuk wan
masyarakat
kata nama am tak hidup bukan institusi
dunia
kata nama am tak hidup bukan institusi
mengesyaki
imbuhan apitan kata kerja syak
serangan
imbuhan akhiran kata kerja serang
itu
kata arah
memang
kata penegas
dirancang
imbuhan awalan kata kerja rancang
berasaskan
imbuhan apitan kata tunggal asas
kepada
kata sendi nama
sikap
kata tunggal
negara
kata nama am tak hidup bukan institusi
yang
kata hubung pancangan relatif
tidak
kata nafi
menghiraukan
imbuhan apitan kata kerja hirau
pandangan
imbuhan akhiran kata kerja pandang
antarabangsa
kata majmuk
untuk
kata sendi nama
mewujudkan
imbuhan apitan kata tunggal wujud
keamanan
imbuhan awalan kata adjektif
di
kata sendi nama
Asia Barat
kata nama khas tempat
sedar
kata kerja
walaupun
kata hubung pancangan keterangan
dunia
kata nama am tak hidup bukan institusi
mengutuk
imbuhan awalan kata kerja kutuk
mereka
kata ganti nama diri orang ketiga
ia
kata ganti nama diri orang kedua
sedikit
kata bilangan
pun
kata penegas
tidak
kata nafi
menjejaskan
imbuhan apitan kata tunggal jejas
kedudukan
imbuhan apitan kata kerja duduk


6.0              ANALISIS SINTAKSIS BERDASARKAN MINDA PENGARANG BERITA HARIAN

6.1       Bahagian subjek dan predikat.
6.1.1    Ayat-ayat yang digunakan dalam rencana ini mengandungi subjek dan predikat yang merupakan bahagian utama dalam membentuk klausa atau ayat bahasa Melayu. Antara contoh petikan ayat yang mengandungi subjek dan predikat dalam rencana tersebut ialah seperti berikut;  

Subjek
Predikat
Kedudukan ayat
Tindakan kejam Israel
sekali lagi menerima kutukan keras masyarakat dunia
Baris pertama perenggan pertama
Serangan itu
membuktikan sikap Israel yang terus bermaharalela
Baris pertama perenggan empat
Sekiranya masyarakat dunia
mempunyai rasa simpati terhadap penduduk Palestin
Baris pertama perenggan tujuh

6.1.2    Terdapat juga ayat yang disongsangkan dengan mengekalkan struktur pembinaan subjek dan predikatnya, iaitu ayat yang didahului predikat dan diikuti subjek.

Predikat
Subjek
Kedudukan ayat
Mempertahankan perbuatan terkutuk Israel membuktikan dengan jelas
sokongan kuasa besar dunia
Baris pertama perenggan tiga
Berasaskan kepada lampu hijau diberikan mereka
yang berkuasa di bumi Yahudi itu
Baris dua perenggan sembilan
  
6.1.3    Subjek dan prediket pula mempunyai unsur-unsur, iaitu sama ada frasa nama (FN), frasa kerja (FK), frasa adjektif (FA) dan frasa sendi nama (FS). Perhatikan contoh yang diambil dari perenggan kedua.

6.1.4    Dunia (Frasa nama)  seharusnya melabelkan perbuatan (Frasa kerja ) komando Israel  (Frasa nama ) itu sebagai (Frasa sendi nama ) tindakan (Frasa kerja ) pengganas (Frasa nama ) seperti yang sering (Frasa sendi nama ) diberikan (Frasa kerja ) kepada (Frasa sendi nama ) umat Islam (Frasa nama ) yang ( Frasa sendi nama ) melakukan sesuatu  (Frasa kerja ) yang (Frasa sendi nama ) dianggap bertentangan (Frasa kerja ) dengan  (Frasa sendi nama ) cita rasa (Frasa kerja) Barat, khasnya kuasa besar (Frasa nama).

6.2       Ayat berlapis.

6.2.1    Ayat berlapis iaitu ayat yang dibentuk daripada hasil gabungan dua atau lebih ayat selapis. Sama ada gabungan dua atau lebih subjek atau predikat atau kedua-duanya sekali, iaiyu lebih daripada satu subjek dan predikat. Ayat berlapis ini wujud dengan penggunaan sendi yang menggabungkan beberapa ayat selapis. Dalam rencana ini penggunaan ayat berlapis digunakan secara berleluasa.

6.2.2    Contoh ayat kedua perenggang ketiga.
Atas nama perikemanusiaan, tidak ada sebab komando Israel itu menyerang kapal yang membawa kira-kira 10,000 tan barangan bantuan termasuk ubat, makanan dan pakaian untuk keperluan 100,000 penduduk Palestin di Gaza yang dikepung sejak dua tahun lalu.

6.2.3    Dalam ayat di atas terdapat beberapa ayat selapis yang telah digabungkan. Ayat di atas boleh dipisahkan kepada beberapa ayat selapis iaitu;

6.2.3.1 Atas nama perikemanusiaan, tidak ada sebab komando Israel itu menyerang kapal.
6.2.3.2  Kapal membawa 10,000 tan barangan bantuan.
6.2.3.3  Kapal membawa ubat.
6.2.3.4  Kapal membawa makanan.
6.2.3.5  Kapal membawa pakaian.
6.3.2.6  Kapal membawa keperluan 100,000 penduduk Palestin di Gaza.
6.2.3.6  Penduduk Palestin di Gaza dikepung.
6.2.3.8  Dikepung dua tahun lalu.

6.3       Ayat penyata

6.3.1    Ayat penyata atau ayat berita, iaitu ayat yang mengandungi penyataan atau berita yang ditujukan oleh penutur atau penulis kepada pendengar atau pembaca. Dalam rencana ini hampir keseluruhan ayat menggunakan ayat penyata. Ayat penyata yang ditulis berbentuk ayat majmuk atau ayat berlapis. Contoh ayat penyata adalah seperti berikut;

6.3.1.1 Mempertahankan perbuatan terkutuk Israel membuktikan dengan jelas sokongan kuasa besar dunia terhadap negara itu. ( Ayat pertama perenggan 3 ).

6.3.1.2 Israel yang dibentuk Britain pada 1947 dan mengisytiharkan kemerdekaan setahun kemudian itu, tidak pernah mematuhi mana-mana peraturan dan undang-undang dunia. (Ayat kedua perenggan 4 ).

6.4       Ayat Perintah.

6.4.1    Ayat perintah adalah ayat yang menghendaki pembaca atau pendengar mendengar pertuturan melakukan sesuatu sebagaimana terkandung dalam ayat itu. Intonasi yang digunakan dalam ayat ini agak keras, sesuai dengan nada menyuruh atau memerintah. Raminah Hj Sabran dan Rahim Syam (1985) membahagikan ayat perintah kepada 5 jenis iaitu ayat suruhan, ayat harapan, ayat permintaan, ayat ajakan dan ayat tegahan.

6.4.2    Dalam rencana Minda Pengarang ini terdapat penggunaan beberapa jenis  ayat perintah seperti contoh berikut;

6.4.2.1 Ayat permintaan;
Sekiranya masyarakat dunia mempunyai rasa simpati terhadap penduduk Palestin, tentera Israel sepatutnya memudahkan laluan mereka, bukan melakukan serangan. ( perenggan 7 )

6.4.2.2 Ayat suruhan;
Dunia perlu melakukan sesuatu dan tidak boleh melepaskan Israel bebas tanpa sebarang tindakan. ( Perenggan 8 )

6.4.2.3 Ayat harapan;
Tanpa bergantung kepada PBB, kita berharap blok negara seperti ASEAN, Liga Arab, Pertubuhan Persidangan Islam (OIC), Pergerakan Negara Berkecuali dan Kesatuan Eropah memanggil sidang tergempar bagi menyatakan pendirian berhubung tindakan Israel itu. ( Perenggan 9 )
  
7.0       REFLEKSI

7.1       Selain daripada penggunaan ayat-ayat tertentu dalam pembinaan ayat, rencana ini juga mengandungi beberapa kesalahan dalam struktur dan pembinaan ayatnya. Beberapa kesalahan ayat yang dikenal pasti ialah ketiadaan kata hubung dalam pembinaan ayat. Antara ayat yang tiada kata hubung adalah.

7.1.1    Dalam perenggan 5; Alasan Israel komandonya terpaksa menembak mangsa untuk mempertahankan diri, adalah tidak masuk akal.

7.1.2    Sepatutnya ayat tersebut ditulis; Alasan Israel (bahawa) komandonya terpaksa menembak mangsa untuk mempertahankan diri, adalah tidak masuk akal. Kesalahan yang berlaku dalam ayat ini ialah ketiadaan   kata hubung pancangan komplemen bahawa.

7.1.3    Seterusnya dalam perenggan akhir;  Adalah pasti bahawa tindakan komando Israel dilakukan berasas kepada ‘lampu hijau’ diberikan mereka yang berkuasa di bumi Yahudi itu.

7.1.4    Sepatutnya ayat tersebut ditulis; . Adalah pasti bahawa tindakan komando Israel dilakukan berasas kepada ‘lampu hijau’ (yang) diberikan (oleh) mereka yang berkuasa di bumi Yahudi itu.  Kesalahan yang dikenalpasti ialah ketiadaan kata hubung pancangan relatif  yang dan kata sendi nama oleh.

7.2       Secara keseluruhannya rencana Minda Pengarang ini menggunakan ayat yang menepati morfologi dan sintaksis bahasa Melayu sengan baik. Terdapat beberapa keasilapan kecil yang tidak mengubah makna ayat atau merosakkan bahasa Melayu itu sendiri. Dengan ini jelaslah bahawa morfologi dan sintaksis bukan sahaja satu ilmu dalam sistem bahasa atau tatabahasa Melayu, malah sangat penting untuk memahami maksud penyampaian bahasa itu sendiri.

BIBLIOGRAFI

Abdul Latif Bin Hj Samian, (2010), Peranan Bahasa dalam Membina Tamadun,
dibentangkan dalam program Ceramah Umum Jawatankuasa Tetap Bahasa Melayu Malaysia pada 29 Julai 2010 bertempat di IPGM Kampus Ipoh

Awang Sariyan, (2006), Warna Dan Perancangan Bahasa Melayu di Malaysia Edisi
Kedua, Dewan Bahasa Dan Pustaka, Kuala Lumpur

Bahagian Pembangunan Bahasa Melayu, (2010), Koleksi Lembar Bahasa, Dewan Bahasa
Dan Pustaka, Kuala Lumpur

Kamus Dewan, Edisi Baru, Cetakan Ketiga (1992), Dewan Bahasa Dan Pustaka,
Kuala Teregganu

Kementerian Pendidikan Malaysia, (2004),   Pengajaran dan Pembelajaran Kemahiran
bahasa Melayu, Bahagian Pendidikan Guru, Kuala Lumpur

Nik Safiah Karim, Et All., (1994), Tatabahasa Dewan Edisi Baru, Dewan Bahasa Dan
Pustaka, Kuala Lumpur

Rahiman Hj Sabran & Rahim Syam, (1987), Kajian Bahasa Untuk Pelatih maktab
Perguruan, Fajar Bakti, Petaling Jaya

Samsudin Mohamed, (      ), Strategi Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu,
Pusat Perkembangan Kurikulum Kementerian Pendidikan Malaysia, Kuala Lumpur





LAMPIRAN

Minda Pengarang: Perbuatan Tel Aviv serang kapal kemanusiaan patut dilabel pengganas dunia.

2010/06/02
TINDAKAN kejam Israel sekali lagi menerima kutukan keras masyarakat dunia apabila komandonya melakukan serangan ke atas kapal bantuan kemanusiaan - Mavi Marmara, yang mengorbankan 19 sukarelawan Misi Lifeline 4 Gaza (LL4G), di luar perairan Gaza awal pagi kelmarin.

Dunia seharusnya melabelkan perbuatan komando Israel itu sebagai tindakan pengganas seperti yang sering diberikan kepada umat Islam yang melakukan sesuatu yang dianggap bertentangan dengan cita rasa Barat, khasnya kuasa besar.

Mempertahankan perbuatan terkutuk Israel membuktikan dengan jelas sokongan kuasa besar dunia terhadap negara itu. Atas nama perikemanusiaan, tidak ada sebab komando Israel itu menyerang kapal yang membawa kira-kira 10,000 tan barangan bantuan termasuk ubat, makanan dan pakaian untuk keperluan 100,000 penduduk Palestin di Gaza yang dikepung sejak dua tahun lalu.

Serangan itu membuktikan sikap Israel yang terus bermaharajalela tanpa mengambil kira perasaan masyarakat dunia. Israel yang dibentuk Britain pada 1947 dan mengisytiharkan kemerdekaan setahun kemudian itu, tidak pernah mematuhi mana-mana peraturan dan undang-undang dunia.

Alasan Israel komandonya terpaksa menembak mangsa untuk mempertahankan diri, adalah tidak masuk akal.

Masyarakat dunia mengesyaki serangan itu sememangnya dirancang berasaskan kepada sikap negara itu yang tidak menghiraukan pandangan antarabangsa untuk mewujudkan keamanan di Asia Barat. Israel sedar, walaupun dunia mengutuk tindakan mereka, tetapi selagi ada kuasa besar yang membela mereka, ia sedikit pun tidak menjejaskan kedudukan mereka. Sekiranya Israel menganggap kapal yang mereka serang itu membawa senjata, ia adalah alasan yang sengaja direka-reka. Sepatutnya, Israel melihat kesediaan sukarelawan dari seluruh dunia memberi khidmat kepada penduduk Palestin atas sifat kemanusiaan.            

Sekiranya masyarakat dunia mempunyai rasa simpati terhadap penduduk Palestin, tentera Israel sepatutnya memudahkan laluan mereka, bukan melakukan serangan. Adalah lebih baik rakyat Palestin berkenaan menerima bantuan secara tersusun daripada membiarkan mereka menggali lubang di sempadan Mesir untuk membawa masuk makanan dan ubat. Tidak timbul soal mereka melakukan perbuatan subversif menyeludup senjata.          


Dunia perlu melakukan sesuatu dan tidak boleh melepaskan Israel bebas tanpa sebarang tindakan. Kewibawaan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) juga akan tercemar jika menganggap perbuatan Israel itu hanya tragedi. Tidak guna mengadakan sidang tergempar sekiranya tidak berani bertindak secara adil.                                                                    

Dunia akan memerhati apa juga tindakan PBB dalam hal Israel ini. Adalah pasti bahawa tindakan komando Israel dilakukan berasas kepada ‘lampu hijau’ diberikan mereka yang berkuasa di bumi Yahudi itu. Perbuatan mereka itu adalah tambahan kepada satu lagi episod kekejaman ke atas rakyat Palestin. Tanpa bergantung kepada PBB, kita berharap blok negara seperti ASEAN, Liga Arab, Pertubuhan Persidangan Islam (OIC), Pergerakan Negara Berkecuali dan Kesatuan Eropah memanggil sidang tergempar bagi menyatakan pendirian berhubung tindakan Israel itu. 

No comments:

Post a Comment

Sites Bacaan Digital Edisi 06

https://sites.google.com/d/18U2yr6i-vDGsW_SusToDWgpUJBWZkBae/edit